Uzturvielu saturs augļos un dārzeņos atkarībā no to krāsas

Aktuāli

Ekskursija saldummīļiem...

Interesanti

Tāda pozitīva izskata paliktņi zem glāzēm...

Ceļo

Uzturvielu saturs augļos un dārzeņos atkarībā no to krāsas

Būt veselam!

Augļu un dārzeņu krāsa var pastāstīt par daudz ko. Piemēram, zaļos dārzeņos ir augsts hlorofila un follijskābju saturs, zaļas krāsas ābolos ir vairāk dzelzs un vitamīnu nekā sarkanos ābolos, bet oranžas krāsas dārzeņos un augļos ir augsts beta-karotīna saturs.

Šodien mēs vēlamies piedāvāt interesantu informāciju, kas parāda atkarību starp krāsu un uzturvielu saturu. Lai vieglāk būtu to saprast, esam sadalījuši to daļās.
Augļu un dārzeņu spilgtā krāsa tos dara ne tikai apetelīgus, bet arī pastāsta mums par tajos esošo noderīgo fitouzturvielu saturu, kas cīnās ar dažādām saslimšanām.
Vairums cilvēku nelieto vēlamo fitouzturvielu daudzumu. Šis „krāsainais“ deficīts paaugstina tādu saslimšanu risku kā, piemēram, sirds saslimšanas, vēzis, diabēts un citas.

31% cilvēku nepietiekami lieto zaļas krāsas augļus un dārzeņus.
22% cilvēku nepietiekami lieto sarkanas krāsas augļus un dārzeņus.
21% cilvēku nepietiekami lieto dzeltenas un oranžas krāsas augļus un dārzeņus.
14% cilvēku nepietiekami lieto baltas krāsas augļus un dārzeņus.
12% cilvēku nepietiekami lieto zilas un violetas krāsas augļus un dārzeņus.

Lai maksimāli gūtu labvēlīgo efektu, apēdiet pa vienai krūzei ar katras krāsas sajaukumu dienā.

Zaļā krāsa

Zaļā  krāsa: zaļās pupiņas, zaļā tēja, zirņi, rukola, zaļie salāti, Briseles kāposti, biešu zaļumi, pākšaugi, brokoļi, Pekinas kāposts, melnā tēja, soja, virziņkāposti, kāposti, pētersīlis.

Interesanti fakti. Vidēji pieaudzis cilvēks gadā apēd aptuveni 32 kg kartupeļu (70 mārciņas), turpretī Briseles kāpostu patēriņš sastāda vien nieka 114 g. Bet4 pākšaugu porcijas nedēļā samazina sirds saslimšanu risku par 22%.

Zaļie dārzeņi un augļi ir bagāti ar: epigalokatehīna-3-gallāts (tas ir katehīna veids, kas atrodams lielākajā daļā tēju; mūsdienās notiek pētījumi par gallāta epigalokatehīna ietekmi uz onkoloģiskām saslimšanām, izkaisīto sklerozi, HIV infekcijām, uz galvas smadzeņu darbību, ādas stāvokli utt.), izotiocianātiem, luteīnu, izoflavoniem, flavonoīdiem, kumestāniem.

Veidi, kā bagātināt ikdienu ar zaļumiem:
Dzeriet zaļo tēju.
Smūtijam pievienojiet virziņkāpostus, spinātus, parasto kāpostu un/vai bietes zaļumus.
Centieties salātiem pievienot dažāda veida zaļumus.
Taisiet pākšaugu salātus ar etiķi.
Humusam pievienojiet pētersīļus.
Uzsildiet sasaldētu pākšaugu sparģeli.
Gatavojiet sviesta kāpostu un pākšaugu pupiņas stir-fry variantā.
Savā ēdienkartē iekļaujiet brokoļus, kas pagatavoti uz tvaikiem.

Sarkanā krāsa

Sarkanā krāsa: tomāti, greipfrūts, dzērvenes, arbūzs, papaija, hurma, ķirši, granātābols, čili pulveris, avenes, sarkanie kāposti.

Interesanti fakti. Aveņu kauliņu eļļu var izmantot kā saules aizsarglīdzeklis ar filtru 25-50 SPF. Lai pagatavotu 1 glāzi ķiršu sulas, vidēji nepieciešami aptuveni 100 ķirši Vidēji pieaugušie gadā apēd 10-11 kg tomātus vai to produktus.

Sarkanie dārzeņi un augļi ir bagāti ar: likopīnu (nesintezējas cilvēka organismā, tā pamatfunkcija ir antioksidants), elagēnskābi (piemīt  hipotensijas, kardioprotektīvas, asinsatjaunojošas, antioksidantas, pretiekaisuma, pret-HIV, pretaudzēja, antimutagēnas, fermenta inhibitorās īpašības), hidroksibenzoskābēm.

Veidi, kā ikdienas ēdienkarti bagātināt ar sarkanās krāsas augļiem un dārzeņiem:
Tomātu mērci izmantojiet kā papildinājumu augļiem, pastai, lazanjai un picai.
Pagatavojiet dzērveņu maizi.
Uzkodiet greipfrūtu vai arbūzu.
Auzu pārslu biezputrai pievienojiet avenes vai valriekstus.
Smūtijam pievienojiet ķiršus un kakao.
Pagatavojiet asos tomātus ar čili pulveri.
Pamēģiniet sarkano rīvēto kāpostu salātus.
Pamēģiniet tomātu zupu.

Oranžā krāsa

Oranžā krāsa: melone, ananāss, ingvers, kukurūza, ķirbis, citrusaugļī, burkāns, mango, saldais kartupelis, persiki, kurkuma.

Interesanti fakti. Vidēji katru gadu pieaudzis cilvēks apēd aptuveni 1,5 kg saldo kartupeļu. Burkānu gatavošanas laikā beta karotīna bioloģiskā vērtība pieaug par 85%. 1 krūzē ķirbja ir 9 g šķiedrvielu.

Oranžie dārzeņi un augļi ir bagāti ar: alfa karotīnu, beta karotīnu, hesperidīnu (flavonoīds ar antioksidantām īpašībām), beta – kriptoksantīnu (oranži dzeltens pigments, provitamīns A, svarīgs sirds slimību profilaksē, brīdina par dzemdes, plaušu vēža un resnās zarnas attīstību), flavonoliem, terpenoīdiem, ftalīdiem.

Veids, kā ikdienas ēdienkarti bagātināt ar oranžās krāsas augļiem un dārzeņiem:
Pildīts ķirbis.
Burkānu un saldo kartupeļu zupa.
Salātu garšvielām, mērcēm un zupām pievienojiet kurkumu.
Smūtijam pievienojiet persikus un ananāsus.
Neaizmirstiet ēst apelsīnus, mandarīnus un meloni.
Mango salāti.
Ingvers mērcēs, salātu garšvielās un zupās.

Baltā krāsa

Baltā krāsa: zaļā tēja, kokoss, pasternaks, āboli, ķiploks, melnā tēja, sīpols, kālis.

Interesanti fakti. Lai tiktu vaļā no „ ķiplokainas elpas“, pietiek apēst vienu ābolu. Lai saglabātu fitouzturvielas, attīrītu vai sasmalcinātu ķiploku atstājiet uz 10 minūtēm. Antikoagulantam efektam apēdiet 1 ķiploka daiviņu dienā.

Baltie dārzeņi un augļi ir bagāti ar: flavonoliem, alicīnu (piemīt bakteriālas un fungicīdas īpašības), kvercetīnu (flavonols, kam piemīt prettūskas, spazmolītiskas, antihistamīnas, pretiekaisuma īpašības; antioksidants, diurētiķis), sulfīdiem.

Veidi, kā ikdienas ēdienkarti bagātināt ar baltās krāsas augļiem un dārzeņiem:
Zupās vai sautētos ēdienos pievienojiet sīpolu vai ķiploku.
Dzeriet zaļo un melno tēju.
Uzkodiet ābolus.
Smūtijam pievienojiet kokosriekstu (skaidiņas vai krējumu).
Zupām pievienojiet pasternaku.
Pamēģiniet ziedkāpostu biezeni kartupeļu biezeņa vietā.

Violetā krāsa

Violetā krāsa: vīnogas, plūmes, zemesrieksti, bietes, kakao, kazenes, baklažāni, zemenes, sarkanais vīns, mellenes, violetais kartupelis.

Interesanti fakti. Pēc bietes ēšanas 10-15% cilvēkiem urīns paliek rozā krāsā. Lai samazinātu asinsspiedienu, vajag izdzert 5oo ml biešu sulas. Žāvētu plūmju sauja satur 6 g sorbīta, kas uz organismu iedarbojas kā caurejas zāles. Violetie dārzeņi un augļi ir bagāti ar: antociāniem, kanēļa skābēm.

Veidi, kā bagātināt savu ikdienas ēdienkarti ar violetās krāsas augļiem un dārzeņiem:
Uzkodiet vīnogas un zemenes.
Auzu pārslu putrai pievienojiet mellenes un dzērvenes.
Smūtijam pievienojiet kazenes.
Baklažānu karijs.
Ceptu biešu salāti.


Citi ir skatījušies: